Kviečiame aptarti Europos Komisijos pasiūlymą apriboti šviną amunicijoje ir žvejybos reikmenyse

Aplinkos ministerija ir Aplinkos apsaugos agentūra (AAA) organizuoja pasitarimų ciklą, skirtą pristatyti Europos Komisijos (EK) pasiūlymą apriboti šviną amunicijoje ir žvejybos reikmenyse. Susitikimų metu pasiūlymas bus pristatytas ir aptariamas su tikslinėmis suinteresuotomis grupėmis, įskaitant gynybos, sportinio šaudymo, šaudyklų, medžioklės, žvejybos ir kitų susijusių sektorių atstovais. 

EK pasiūlymo reikalavimų galimų sąsajų su gynybos ir sportinio šaudymo sektoriumi aptarimas planuojamas atitinkamai š.m. kovo 13 d. ir kovo 17 d. Pasiūlymas bus visapusiškai aptartas su medžiotojų ir žvejų bendruomenių atstovais š. m. kovo 21 d.  

Kovo 21 d. 9 valandą organizuojamas susitikimas su žvejybos sektoriaus, o 13 valandą – su medžioklės sektoriaus atstovais.  

Registracija į susitikimus vyksta iki kovo 19 d. Prisijungimo nuorodos užsiregistravusiems bus atsiųstos elektroniniu paštu kovo 20 d. Registruotis į susitikimą apie švino ribojimą žvejyboje kviečiame čia, o apie ribojimus medžioklės amunicijoje – čia

Apribojant šviną amunicijoje ir žvejybos reikmenyse siekiama, kad per ateinančius 20 metų ES į aplinką nepatektų apie 630 000 tonų švino. Būtų palaipsniui atsisakoma naudoti švininius šratus bei kulkas medžioklėje ir sportiniame šaudyme bei švininius žvejybos reikmenis (svarelius, masalą). 

Apskaičiuota, kad kiekvienais metais Europos Sąjungoje į aplinką pasklinda apie 44 tūkst. tonų švino. 57 proc. šio kiekio – dėl sportinio šaudymo, 32 proc. dėl medžioklės ir 11 proc. dėl žvejybos. 

Apsinuodiję švino šaudmenimis ES per metus žūsta daugiau kaip milijonas vandens paukščių, apie 135 mln. paukščių patiria pirminio apsinuodijimo švininiais šratais riziką. Švinu apsinuodiję paukščiai yra lengvesnis grobis plėšrūnams, todėl tai kelia riziką ir toms gyvūnų rūšims, kurios maitinasi vandens paukščiais. Į žmogaus organizmą švino likučiai gali patekti kartu su sumedžiota žvėriena ar paukštiena, o dėl švino poveikio žmonėms nustatomi įvairūs sveikatos sutrikimai. Didžiausią rūpestį dėl visuomenės sveikatos kelia švino toksiškumas septynerių metų ir jaunesnių vaikų nervų sistemos vystymuisi. Europos cheminių medžiagų agentūra (ECHA) apskaičiavo, kad ES per metus su sumedžiotų gyvūnų mėsa suvartotas švinas pakenkia maždaug milijonui vaikų. 

Kai kurių švino ir švino junginių tiekimas rinkai ir naudojimas ribojimas jau daugelį metų. Pavyzdžiui, švinas ribojamas dažuose, juvelyriniuose dirbiniuose, vamzdžiuose, autotransporto kure, avalynėje ir tekstilėje. Kai kurie švino junginiai gali būti tiekiami rinkai ir naudojami tik gavus EK autorizaciją. Švino ir švino junginių teikimo rinkai ir naudojimo draudimus ar ribojimus taip pat nustato konkrečias produktų grupes (pvz., elektros ir elektroninė įranga, baterijos, lempos, žaislai, kt.) reglamentuojantys ES ir nacionaliniai teisės aktai.  

Kadangi esamas teisinis reguliavimas nepakankamas dėl švino ir jo junginių rizikos aplinkai ir žmonių sveikatai, EK pavedė ECHA atlikti išsamų mokslinį situacijos vertinimą. Po ilgų svarstymų ECHA moksliniuose komitetuose, viešųjų konsultacijų, EK parengė ir pateikė valstybėms narėms svarstyti teisės akto projektą, siūlantį apriboti švino naudojimą amunicijoje (šaunamųjų ginklų šoviniuose, kulkose), žvejybos įrankiuose, skirtuose veiklai lauke. Veiklos lauke apimtų medžioklę, sportinį šaudymą, žvejybą. Taip pat siūloma tam tikrais atvejais apriboti minėtų gaminių tiekimą rinkai. Siekiant palengvinti prisitaikymą prie naujų reikalavimų, siūlomi draudimai įsigaliotų po pereinamųjų laikotarpių, taip pat siūloma nustatyti įvairias besąlygines ir sąlygines išimtis. 

Draudimas naudoti šovinius ar kulkas apimtų draudimą nešiotis ar iššauti šovinius, tai būtų taikoma medžioklės metu arba vykstant į medžioklę, sportinio šaudymo lauke metu arba vykstant į sportinį šaudymą lauke. Sportinio šaudymo federacijų nariams siūloma leisti šaudyti švino turinčiais šoviniais tik licencijuotose šaudyklose, kuriose būtų taikomos tinkamos švino patekimo į aplinką rizikos valdymo priemonės. Švino turinčias kulkas ir toliau siūloma leisti naudoti (nešiotis su savimi ar šaudyti) sportinėse lauko šaudyklose, nenustatant griežtų aplinkosauginių reikalavimų, tam, kad šiose šaudyklose galėtų treniruotis civiliai asmenys, rezervistai, sportininkai ir kiti asmenys. 

Žvejybos reikmenims siūloma nustatyti ribojamąsias priemones, uždraudžiant šviną tiekti rinkai ir naudoti svareliuose ir masaluose, žvejybos lynuose ir įmetamuose svareliuose.  

Taip pat projekte siūlomos pareigos šaudmenų, kulkų, žvejybos grimzlių ir masalų tiekėjams, įskaitant internetinius mažmenininkus, prie parduodamų produktų pateikti įspėjimus vartotojams apie kenksmingą švino poveikį sveikatai ir aplinkai, šovinių ir kulkų tiekėjams užtikrinti, kad būtų atitinkamai paženklintos šių produktų pakuotės ir patys produktai.   

Atkreipiame dėmesį, jog siūlomas apribojimas nebūtų taikomas švino amunicijos naudojimui kariniais tikslais, gynybos, policijos, pajėgose, teisėsaugos ir kitų saugumo tarnybų reikmėms, kritinės infrastruktūros apsaugai, savigynai ir kt., bei uždarose patalpose.  

EK, ECHA techninėje dokumentacijoje ir kituose informaciniuose šaltiniuose teigiama, kad yra įvairių alternatyvų švino šaudmenims ar žvejybos reikmenims. Kaip švino pakaitalai šoviniuose nurodomi plienas, bismutas ir volframas. Aukščiau minėti šaltiniai nurodo, kad ES rinkoje yra plačiai prieinamų techniškai tinkamų alternatyvų švininiams žvejybiniams svareliams ir masalams, pavyzdžiui, bismutas, keramika/stiklas, varis ir jo lydiniai (pvz., žalvaris, bronza), betonas, įvairių rūšių polimerai, geležis, armuoti strypai (armatūra), (nerūdijantis) plienas, akmenys ar akmenukai, alavas, volframas, zamakas (cinko ir aliuminio lydinys) ir cinkas. 

EK pasiūlymą rasite čia.  

Techninius dokumentų vertimus į lietuvių kalbą (neredaguotus) rasite čia bei prieduose. Atkreipkite dėmesį, kad vertimas nebuvo peržiūrėtas specialistų, todėl vadovautis reikėtų originaliais dokumentais. 

Susitikimų dalyvių išsakyti pasiūlymai bei pateikta informacija bus panaudota rengiant išsamią subalansuotą Lietuvos poziciją dėl EK teisėkūros pasiūlymo – EK reglamento projekto, siūlančio iš dalies pakeisti REACH reglamento XVII priedą ir ją pristatant ES institucijose. 

Turite klausimų?

Susisiekite su mumis